torsdag 17. april 2008

IKT i skolen, har skolen tid/utstyr?

Jeg snakket med en lærer på barneskolen, og hun var litt skeptisk til at lærerutdanningen her i Halden legger så stor vekt på å lære og å lære bort ved hjelp av så mange digitale hjelpemidler. Hun mente at dette var noe som man verken hadde tid eller ressurser til i skolen i dag, i alle fall ikke der hun jobbet. Hun syntes at vi her var altfor bortskjemte med utstyr, og at vi ville få sjokk i den vikelige skolen der man er heldig om man får en time på datarommet i uka. Videokanon var et fremmedord på hennes skole, og i hvert auditorium her er det tre. Jeg tror ikke vi kan forvente slike forhold når vi kommer ut i skolene som vi har her, og jeg synes kanskje Høgskolen her gir et litt feil bilde av skolehverdagen.
Tiden, som hun sa, tiden er en mangelvare, og det blir som regel ikke tid til å holde på så mye med det heller.
Men jeg syns det er viktig at jeg som lærer har kunnskap om dette siden det ofte er en stor del av elevenes liv, og sikkert kommer til å komme mer inn i skolen etter hvert.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Jenny

Nå vet jo ikke jeg hvem skole hun her jobber på, og selvsagt har hun litt rett, men jeg må faktisk si meg litt uenig også. Den skolen jeg jobber på har faktisk 4-5 pc`er i hvert klasserom. Ikke for at dette er allverden, men de har også bærbare pc`er til hvert trinn. Så i enkelte fag er det fult mulig å sette av tid til å bruke litt IKT, jeg har gjort det endel i matematikk, og jeg ser andre lærer har gjør det samme i andre fag. Dessuten er jeg enig i at selvom IKT utstyret ikke er tipp topp over alt enda, får man vel på sikt håpe at det blir bedre og da er i såfall jeg glad jeg har litt kompetanse til å bruke dette. Ville jo vært tråkig om alle skulle tenkt som henne og ikke brukt tid på dette. da hadde jo utstyre blitt stående og vi var tilbake i "steinalderen" igjen.

Camilla