torsdag 17. april 2008

Hvorfor lære noe vi ikke kan bruke?

Kan noen fortelle meg hvorfor vi her på høgskolen lærer bare Word, noe de fleste skoler ikke bruker? De aller fleste skoler har jo ikke råd til å bruke Microsoft Office siden det må kjøpes en pakke til hver enkelt maskin, og disse ikke akkurat er gratis.
Vi var i praksis på en skole i Halden for tre år siden, der de akkurat hadde fått datarom. Da hadde vi funnet ut i basisgruppa at vi som prosjekt i IKT skulle ha et Word-kurs med elevene. Det gikk fint det, men når vi var ferdige så fant vi ut at dette ikke var noe de kunne fortsette med på denne skolen, for skolen hadde ikke råd til det siden man da må kjøpe en pakke til hver maskin, og de kom til å bruke Classfronter, som er et gratis program, fra da av.
Hvorfor lærer vi da ikke dette programmet på Høgskolen istedenfor Word? Det synes jeg er litt merkelig, for vi burde jo lære ting som vi faktisk har bruk for senere.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei igjen

Dette har jeg også lurt litt på, jeg må innrømme at jeg ikke vet og kan noe om "fronter" bare hører endel lærer snakker om dette på skolene jeg har jobbet som vikar. Ja, det hadde vært fint med en liten innføring i hva dette kan brukes til. Det er visst så mangt.

Camilla

Monil sa...

Hei Jenny!

Helt enig! Jeg har forhørt meg litt og det er noen skoler som bruker Word men de fleste bruker OpenOffice som er gratis å laste ned fra nett. Vi skulle heller hatt dette på skolen i arbeidskrav i IKT for sjangsene er nok større at vi vil møte på dette programmet. På en måte skjønner jeg lærerene ute i skolen fordi de må jo spare inn penger hvor de kan, og OpenOffice er ikke så veldig ulik Windows pakka. Selv er jeg for å bruke Word da jeg synes Writer i OpenOffice er "gammeldags" uten muligheter som Word gir.

Med hilsen Mona :-)