mandag 14. april 2008

Bilder og copyright

Da vi lagde digital historiefortelling i arbeidskrav 2, var vi heldige som valgte Henrik Wergelands 200 års jubileum som tema. Da kunne vi nemlig velge i en del bilder som vi hadde rett til å bruke p.g.a alder på bildene, er bildene over 70 år er de som regel gratis å bruke, men her finnes det også unntak så vi sjekket det alltid.

Bildene vi brukte hentet vi for det meste fra Wikimedia Commons siden denne var litt kjent for oss. Vi prøvde å hente inn noen bilder fra Flicker men på bildene der stod det ikke noe spesifikt om rettigheter, derfor ble Commons benyttet. Men der var det også noe usikkerhet med bildene også, og for å være på den sikre siden sendte vi mail til den ansvarlige læreren for arbeidskrav 2 og spurte. Da fikk vi svar at på bildene på flicker må det innhentes tillatelse fra personen som har lagt ut bildet for å kunne bruke det hvis tillatelse ikke var skrevet. Da var det rett og slett lettere og hente bilder fra Commons eller lage/ta dem selv.

Det at det er så vanskelig å finne bilder og at noen lisenser er så vanskelig er en av grunnene til at det tar så lang tid å lage digitale historiefortellinger. Det synes jeg gjør at det blir litt slitsomt å lage slike læringsmidler synes jeg. For det var det som tok lengst tid.

1 kommentar:

ForDeMinste sa...

Ja, det med rettigheter når det kommer til bilder er kjempevanskelig. Før trodde jeg at alt som het "free photos" var greit å bruke - men der tok jeg jo grådig feil. Ikke er det lett å finne ut av lisensen heller, og jeg har måttet ty til mailveksling med bilde-eiere flere ganger i løpet av dette studiet.

Men samtidig som det er slitsomt for oss, så er det jo veldig greit at vi lærer dette med opphavsrett, slik at vi kan videreformidle det til våre elever igjen. Der tror jeg nemlig det ligger mye uviten når det kommer til publisering av private bilder på nett.